logo-image

Flyttstädning inför bostadsöverlåtelse

Flyttstädning, det ska göras då du flyttar, oavsett om du bor i hyresrätt eller säljer din bostad. Det finns regler för flyttstädning. Dock kan städning förhandlas bort i kontraktet när du säljer, men det vanliga är att ha med att du ska städa och lämna över bostaden i just ett välstädat skick. 

Vad säger lagen?

Det finns ett regelverk som säger det att säljaren av en bostad, ska städa den innan den lämnas över så till vida att inget annat är överenskommet. Är det så att köparen är missnöjd med städningen du gör, så ska han eller hon påtala detta så snart som möjligt. Det så att en städfirma kan anlitas eller att du gör om det. Tänk på att även om du anlitar en städfirma så är det du som säljer som har det yttersta ansvaret att det görs på rätt sätt.

Städa på rätt sätt

När en flyttstädning ska göras så ska det städas lite mer noga en vad man annars gör i sitt eget hem. Det brukar ta ett par dagar att städa igenom ett helt hus på tillfredsställande sätt. Du ska göra rent allt, från golv till tak i princip.

I köket är det ett måste att göra rent noga, även taket! Missa inte att dra ut spis och göra rent bakom samt göra rent ugnen och fläkten. Kyl och frys ska även de göras rent, samt så klart alla skåp, lådor, skärbrädor med mera. Samt så klart golv och fönster.

Badrummet är även det ett rum som kan ta tid, då du ska göra rent allt från badkar till golvbrunn, kakel, toalettstol med mera.

Utöver det har du sedan alla andra rum som även de ska städas noga!

Det är inte fel att använda dig av en checklista så att städningen görs på rätt sätt, alternativt att du anlitar en städfirma. Tänk även på att biutrymmen ska städas. Det är då garage, förråd, balkong samt att du ska se till att en eventuell tomt är i bra skick. Så är det en trädgård som hör till så ska även den vara i ordning. 

26 Jun 2020